©2018 by tumbleweed

Αναζήτηση

Michael Gira: the song that wrote itself

Ενημερώθηκε: 16 Δεκ 2019



Ο Michael Gira πάντα μου έδινε την εντύπωση του παρατηρητή, του τύπου που συνειδητά ανταλλάσσει ένα κομμάτι (το μικρότερο που μπορεί) από τη ζωή του με το δικαίωμα (την ανοχή μας μάλλον) να στέκει στις παρυφές των πραγμάτων και να κοιτάζει τον κόσμο. Έτσι εξηγώ και το γεγονός ότι, από όλους τους εκπροσώπους της νεοϋορκέζικης no wave σκηνής, ήταν ο μόνος που μπορούσε να ανεχθεί τους χίπηδες. Σε μια πρόσφατη συνέντευξή του ο Gira, που πέρασε πολύ δύσκολη παιδική ηλικία, εξιστορεί τις εντυπώσεις του από ένα χίπικο φεστιβάλ στο Βέλγιο. Ήταν 15 χρονών, μακριά από το σπίτι και είχε ήδη συναντήσει τα πρώτα του μπλεξίματα με το νόμο: «Θυμάμαι επίσης τους Art Ensemble of Chicago. Καθόμουν στο χώμα με τους άλλους χίπηδες και άκουγα αυτό το γρύλισμα. Μετά άκουσα αυτόν τον μεγαλύτερο θόρυβο να θεριεύει σιγά-σιγά, και ήταν ο ήχος 20.000 ανθρώπων που γιούχαραν. Ήταν στ’ αλήθεια φρικτό! Το λάτρεψα!».

Θα μπορούσαμε, ίσως, να σκεφτούμε αυτή τη μικρή ιστορία ως μια αστεία αφετηρία για την ελλειπτική καλλιτεχνική διαδρομή που χάραξε ο Gira, τόσο με τους Swans όσο και με τα υπόλοιπα projects του; Νομίζω πως ναι, από τη στιγμή μάλιστα που ο ίδιος αρνείται με σθένος ότι η μουσική του έχει οτιδήποτε το υπερβατικό, πολιτικό ή έστω ακαδημαϊκό. Διάβολε, υποψιάζομαι ότι ο λόγος για τον οποίο διαλύει και επανασυνδέει τους Swans, μια προσωπική του υπόθεση στην ουσία, κάθε τρεις και λίγο είναι για να πατήσει φρένο στην αδυσώπητη κατηφόρα που έχει οδηγήσει μουσικούς σαν τον Cave σε ένα δημιουργικά ανυπόληπτο cult stardom. Ωστόσο χάρη σε μια ακολουθία από καταπληκτικούς δίσκους, οι οποίοι ενσωματώνουν με θηριώδη, αδηφάγο τρόπο οτιδήποτε το φυγόκεντρο έχει να προσφέρει η μουσική των λευκών (από punk, avant garde και industrial μέχρι country και folk), ο Gira έχει κερδίσει το δικαίωμα να κάνει ότι θέλει, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι, δυστυχώς, στο μέλλον θα επιστρέφει λιγότερο συχνά.

Η Young God Records, το δισκογραφικό όχημα του Michael Gira, έχει αναγγείλει την κυκλοφορία του νέου album των (νέων) Swans, με τίτλο Leaving Meaning, για τις 25 Οκτώβρη. Ως προπομπός του LP, κυκλοφόρησε νωρίτερα μέσα στη χρονιά σε περιορισμένα χειροποίητα cd, υπογεγραμμένα από τον Gira, το What Is This?, μια συλλογή με ντέμο ακουστικές εκδοχές των τραγουδιών που θα ακούσουμε στην τελική τους μορφή στο Leaving Meaning. Εκεί παρουσιάστηκε για πρώτη φορά και το It’s Coming It’s Real, το τραγούδι που παίζει άτυπα τον ρόλο του single. Στα επτά και κάτι λεπτά του It’s Coming It’s Real συνοψίζεται όλο το παράδοξο των Swans καθώς ο Gira μεταχειρίζεται απλές δομές για να καταλήξει σε μία σύνθεση που αναπάντεχα γεμίζει τον χώρο και καταπίνει τον ακροατή. Οι Swans χτίζουν ένα βασικό ρυθμικό μοτίβο ώστε να ετοιμάσουν το έδαφος για την αφήγηση του Gira και τα δεύτερα φωνητικά των Anna και Maria von Hausswolff ενώ η ατμόσφαιρα ακροβατεί μεταξύ χυτευμένης νεύρωσης και ψυχρής ομορφιάς. Η κορύφωση έρχεται σταδιακά καθώς ο Gira ψελλίζει τις λέξεις σαν να απευθύνεται σε έναν ταξιδιώτη που έχει χάσει τον δρόμο του: η έρημος βρίσκεται παντού μοιάζει να λέει.



Ο Michael Gira θα εμφανιστεί ζωντανά στη χώρα μας παρέα με τον κιθαρίστα και τακτικό συνοδοιπόρο του στους Swans, Norman Westberg στις 18/10 στην Αθήνα (Temple), στις 19/10 στη Θεσσαλονίκη (Eightball) και την Κυριακή, 20/10 στα Ιωάννινα (Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία) στο άνοιγμα της αυλαίας του εξαιρετικού Soundtrope Festival.


#MichaelGira #Swans #NormanWestberg #LeavingMeaning #WhatIsThis #ItsComingItsReal #SoundtropeFestival